Oι παγίδες του διαδικτύου.




       Το διαδίκτυο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι αυτής. Επηρεάζει κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα κατά βάση θετικά και σε κάποιες περιπτώσεις αρνητικά, κυρίως όσον αφορά στους ανήλικους (παιδιά και εφήβους).
            Με μία κίνηση στον υπολογιστή μπορεί κανείς να μεταφερθεί σε οποιοδήποτε σημείο του κόσμου, να μάθει ό,τι τον ενδιαφέρει, να μιλήσει και να πάρει τις πληροφορίες που θέλει πολύ γρήγορα και χωρίς καμία επιβάρυνση. Μπορεί να πληρώνει λογαριασμούς ηλεκτρονικά, να διεκπεραιώνει υποθέσεις, απ’ όπου και αν βρίσκεται, χωρίς την αυτοπρόσωπη παρουσία του και πολλά ακόμη πράγματα που κάνουν τη ζωή του πιο εύκολη.
            Αναμφίβολα, λοιπόν, η χρησιμότητα του διαδικτύου είναι πολύ σημαντική, καθώς και οι δυνατότητες και τα πλεονεκτήματά του αμέτρητα. Παρόλα αυτά όμως, πίσω από το λαμπερό περίβλημα των ηλεκτρονικών επιτευγμάτων, κρύβονται πολλοί κίνδυνοι και παγίδες. Πρώτα απ’ όλα οδηγούνται οι άνθρωποι σε απομόνωση και αποξένωση. Είναι συνηθισμένο φαινόμενο τα μέλη της οικογένειας που ζουν στο ίδιο σπίτι να επικοινωνούν ελάχιστα μεταξύ τους. Παιδιά και γονείς, απομονωμένοι στα δωμάτιά τους, σερφάρουν κατά τον ελεύθερο χρόνο τους, στο διαδίκτυο και το θεωρούν ενόχληση όταν ο ένας διακόπτει τον άλλον για κάποιο θέμα που τους απασχολεί. Οι προσωπικές επαφές μεταξύ των ατόμων είναι πολύ περιορισμένες, αφού η επικοινωνία πραγματοποιείται με τα ηλεκτρονικά μέσα. Το πλέον παράδοξο  είναι να βλέπουμε  παρέες νέων να κάθονται σε μία καφετέρια ή άλλους χώρους αναψυχής και αντί να συζητούν, να περιπλανώνται στο διαδίκτυο με ένα τηλέφωνο στο χέρι.
            Ένα άλλο πρόβλημα που δημιουργείται και επηρεάζει τη σωματική και ψυχική υγεία, κυρίως του νέου, είναι ο εθισμός. Υπάρχουν περιπτώσεις που η χρήση του διαδικτύου από άτομα νεαρής ηλικίας φτάνει σε σημεία υπερβολής και αποκτά χαρακτήρα ψυχαναγκασμού. Το άτομο παραμελεί τις καθημερινές του υποχρεώσεις ή απομονώνεται από τον κοινωνικό του περίγυρο, μόνο και μόνο για να διασφαλίσει περισσότερες ώρες ενασχόλησης με το διαδίκτυο. Αντιδρά με εκνευρισμό σε οτιδήποτε μπορεί να σταθεί εμπόδιο στο ενδεχόμενο να στερηθεί τη δυνατότητα αυτή. Από σχετική έρευνα που έγινε προέκυψε ότι 1 στα 6 ελληνόπουλα έχει πρόβλημα από την υπερβολική χρήση και 1 στα 100 παιδιά είναι εθισμένο και έχει άμεση ανάγκη απεξάρτησης.
            Η αποπλάνηση ανηλίκων μέσω διαδικτύου αποτελεί ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα. Άγνωστοι  εκμεταλλεύονται  το στοιχείο της ανωνυμίας στο διαδίκτυο και προσεγγίζουν ανηλίκους με στόχο τη σεξουαλική  παρενόχληση. Δίνουν ψεύτικα στοιχεία (κυρίως για την ηλικία τους) και ξεκινούν συζητήσεις με τα πιθανά θύματά τους με στόχο να αναπτύξουν φιλική σχέση με αυτά και να αποσπάσουν όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες. Με τον τρόπο αυτό σε αρκετές περιπτώσεις πετυχαίνουν τον σκοπό τους με τα γνωστά σε όλους μας αποτελέσματα. Στην κατηγορία αυτή μπορούν να συμπεριληφθούν και οι περιπτώσεις παιδικής πορνογραφίας και παιδοφιλίας. Λίγες αλλά γνωστές είναι και οι περιπτώσεις νέων που κατευθύνονται σε αυτοκτονίες. Η υπηρεσία δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος με τα μέσα και τις δυνατότητες που διαθέτει  απέτρεψε ορισμένες περιπτώσεις νέων που εξωθούνται προς την αυτοκτονία.
            Η υποκλοπή προσωπικών δεδομένων, μέσω διαδικτύου, δεν είναι σπάνιο φαινόμενο. Συχνά ενήλικες και ανήλικοι εξαπατώνται και δίνουν προσωπικές πληροφορίες σε «πλαστή ιστοσελίδα». Αυτό δίνει τη δυνατότητα σε ένα απατεώνα να κλέψει ή να πλαστογραφήσει στοιχεία του θύματος ή να κερδίσει πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς, σε κωδικούς και άλλα.
            Επιπλέον, η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του διαδικτύου απομάκρυνε τους νέους από το βιβλίο. Συνέβαλε στην καθιέρωση του συνθηματικού λόγου, εντείνοντας το φαινόμενο της λεξιπενίας. Οδήγησε τους νέους στον εφησυχασμό, τον εθισμό, την ευκολία, τη μείωση της ενεργητικότητας και την έλλειψη διάθεσης  για προσωπική έρευνα. Με τη δυνατότητα του διαδικτύου ο ένας αντιγράφει τον άλλον. Η πειρατεία ανθεί και καταπατούνται τα πνευματικά δικαιώματα. Δημιουργείται σύγχυση και αποπροσανατολισμός του χρήστη μπροστά στον όγκο των παραπλανητικών και ψευδών πληροφοριών. Υιοθετούνται αρνητικά πρότυπα συμπεριφοράς. Τέλος, η κακή και χωρίς όρια χρήση του διαδικτύου δημιουργεί και δε λύνει προβλήματα.
            Αυτά ενδεικτικά είναι τα σοβαρότερα προβλήματα και οι κίνδυνοι από τη μη ενδεδειγμένη χρήση του διαδικτύου. Η προσπάθεια όλων και κυρίως των νέων πρέπει να είναι τέτοια, ώστε το διαδίκτυο να λύνει και να μη δημιουργεί προβλήματα. Το σημαντικότερο ρόλο μπορεί και πρέπει να τον διαδραματίσει η οικογένεια όσον αφορά τα παιδιά και τους εφήβους. Οι γονείς να οριοθετούν από την αρχή τις ώρες που τα παιδιά μπορούν να είναι στο διαδίκτυο, εξηγώντας πάντα τους κινδύνους που κρύβονται από τη χρήση του διαδικτύου. Να φροντίζουν ώστε ο υπολογιστής να βρίσκεται σε κοινόχρηστο χώρο. Τα πράγματα δυσκολεύουν όταν υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο από το τηλέφωνο των παιδιών. Να χρησιμοποιούν λογισμικά που δεν επιτρέπουν την είσοδο σε σελίδες με ακατάλληλο για ανηλίκους περιεχόμενο (πορνογραφικό, σκηνές σκληρής βίας και άλλα). Σε δύσκολες και ακραίες περιπτώσεις, όπως του εθισμού  και της τηλεξάρτησης να καταφεύγουν  οι γονείς σε ειδικούς. Οι ποινές και η σκληρή αντιμετώπιση των χρηστών δεν ενδείκνυται στην περίπτωση αυτή. Η σωστή επικοινωνία, η αλληλοκατανόηση και η πειθώ έχουν οπωσδήποτε καλύτερα αποτελέσματα, όπου αυτό είναι εφικτό.
            Το σχολείο βέβαια, δεν μπορεί να είναι αμέτοχο στην προσπάθεια αυτή της προστασίας των μαθητών από τους κινδύνους του διαδικτύου. Οφείλει να παρεμβαίνει και να επηρεάζει τα παιδιά για δημιουργική και ασφαλή χρήση του διαδικτύου. Να τα νουθετεί και να επισημαίνει τους κινδύνους που διατρέχουν. Να τα εφοδιάζει με όλες εκείνες τις γνώσεις και τα εφόδια που θα τα καταστήσουν ικανά να αντιπαρέρχονται τα κάθε είδους προβλήματα και επικίνδυνες καταστάσεις κατά τη χρήση του διαδικτύου. Στο μάθημα της πληροφορικής να αφιερώνεται συχνά χρόνος για τη σωστή χρήση του διαδικτύου. Με αίτημα των σχολείων διατίθενται από την υπηρεσία δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος εξειδικευμένα πρόσωπα ενημέρωσης των μαθητών για τους κινδύνους της ηλεκτρονικής επικοινωνίας.
            Οι προσπάθειες αυτές της οικογένειας, του σχολείου και των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών πρέπει να θωρακίζονται και να στηρίζονται και από την πολιτεία. Κύρια αποστολή αυτής είναι, εκτός των άλλων υποχρεώσεών της, να προστατεύει  τους πολίτες της από τις κάθε είδους έκνομες ενέργειες που στρέφονται εναντίον τους (των πολιτών). Να θεσπίσει αυστηρότερες διατάξεις για την αντιμετώπιση των εγκλημάτων που διαπράττονται μέσω διαδικτύου και να ευαισθητοποιήσει με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης το ευρύ κοινό και ιδιαίτερα τους ανηλίκους για τους κινδύνους του διαδικτύου.
            Όλα όσα αναφέρθηκαν για τα προβλήματα και τους κινδύνους του διαδικτύου, δε μειώνουν  την αξία και σημασία αυτού (διαδικτύου) στη ζωή του ανθρώπου. Μας απάλλαξε από πολλές κοπιαστικές εργασίες και μας έλυσε πολλά προβλήματα. Η γνώση και χρήση του διαδικτύου είναι αναγκαία για κάθε άνθρωπο, αρκεί όμως αυτή  (η χρήση) να γίνεται  με σύνεση και προσοχή. 
  



Πασχάλης Πούλος 
      Φιλόλογος

Κοινοποίησε το άρθρο:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

 
Copyright © zwnews.gr. Designed by OddThemes